Pokaż wszystkie kategorie Poradnik eksperta

Hervisa PerleS

   


      Renomowana hiszpańska firma HERVISA S.A. na potrzeby branży budowlanej produkuje pod marką HEVISA-PERLES buławy wibracyjne i napędy do nich oraz listwy wibracyjne.

      Produkty Hervisa-Perles dzielą się na buławy wibracyjne do betonu o napędzie mechanicznym (tzw. bułąwy mechaniczne), buławy wibracyjne do betonu napędzane za pomocą prądu 42 V i listwy wibracyjne do posadzek betonowych (cztery modele w różnych wersjach mocowych i wielkościowych: Jupiter, Zeus, Pluton, Venus).

      Buławy o napędzie mechanicznym są najpopularniejszą grupą produktów. Ich napęd stanowi silnik elektryczny (model CMP z podwójną izolacją), który za pomocą wałka giętkiego przekazuje obroty na buławę, wewnątrz której znajduje się wysokiej klasy łożyskowany i zawieszony na wirniku asymetryczny mimośród, wprowadzający buławę w silne wibracje. Potencjalny użytkownik znajdzie tu wiele różnych średnic buław – każda w kilku wersjach długości wałka giętkiego.

      Buławy wibracyjne napędzane elektrycznie prądem o wysokiej częstotliwości (HF – High Frequency, 42V, 200Hz) to druga grupa wiodących produktów Hervisa Perles. Wyróżniono tu trzy klasy : Standard, Premium i Turbo. Buławy te napędzane są na trzy sposoby: jednofazowym transformatorem 240 V, trójfazowym transformatorem 400 V lub silnikiem benzynowym marki Honda. Wszystkie one mają za zadanie przetworzyć prąd 230 V/ 50 Hz (lub wyprodukować) na prąd trójfazowy o napięciu 42 V i częstotliwości 200 Hz, który napędza silnik umieszczony na wysokiej klasy łożyskach kulkowych wewnątrz buławy. Na wrzecionie owego silnika znajduje się mimośrodowo umocowana przeciwwaga, która wprawia buławę w ruch.

      Listy wibracyjne do posadzek betonowych to narzędzia napędzane bądź prądem elektrycznym 230 V, bądź silnikiem benzynowym.

      Wszystkie produkty spod szyldu Hervisa to urządzenia dla profesjonalnego użytkownika


Produkty Hervisa dzielą się na kilka typów, z których każdy zostanie omówiony na dalszych stronach niniejszego przewodnika. Produkty można podzielić na trzy grupy:

1. Buławy wibracyjne do betonu o napędzie mechanicznym

2. Buławy wibracyjne do betonu napędzane za pomocą prądu wysokiej częstotliwości (200 Hz) o napięciu 42 V

3. Listwy wibracyjne do posadzek betonowych napędzane silnikami elektrycznymi lub spalinowymi.

 

Przeznaczenie
Buławy wibracyjne (inaczej wibratory pogrążane) służą do zagęszczania mieszanki
betonowej, po tym, jak zostanie wlana do szalunku. Intensywne wibracje powodują
zwiększenie gęstości betonu, usunięcie nadmiaru wody z mieszanki oraz
uwolnienie bąbli powietrza, które tworzą się podczas zalewania betonu do
szalunku lub formy. Wibracje wpływają także na osiągnięcie równomiernej
gęstości mieszanki – tak, by była maksymalnie jednorodna i gęsta w całej swej
objętości (homogeniczna).


Buławy wibracyjne o napędzie mechanicznym.
Tego typu buławy mają konstrukcję wałka giętkiego, który przenosi obroty z wału silnika (CMP lub CG), przez elastyczne wrzeciono, na mimośród umieszczony w butli buławy. Najpopularniejszą jednostką napędzającą jest napęd elektryczny – model o nazwie CMP i mocy 2 kW, co równa się niemal 3 koniom mechanicznym.

Do tego silnika / napędu można zastosować wszystkie modele buław mechanicznych: AM 28, AM 35, AM 42, AM 50, AM 57. Liczba w kodzie oznacza średnicę buławy, co z kolei przekłada się na ilość zawibrowanego betonu na godzinę i wynosi odpowiednio: 8, 10, 20, 29, 35 m3/ h. Występują one też w trzech długościach wałka giętkiego: 3, 4 i 5 mb.

     Napęd CMP to w gruncie rzeczy zabudowany silnik elektryczny 1-fazowy, który za pomocą wałka giętkiego przekazuje 9000 obrotów / min. na buławę. W niej znajduje się zawieszony na wirniku mimośród, łożyskowany wysokiej klasy łożyskami, wprowadzający buławę w silne wibracje. Wałek giętki buławy przyłącza się do napędu przez gniazdo sześciokątnego trzpienia, blokowanego pokrętłem dociskowym, umieszczonym na bocznej ścianie gniazda.
     Silnik CMP jest produkowany w zgodzie z wytycznymi wynikającymi z właściwych dyrektyw: EN 60745-2-12: 2003 i EN 60745-1: 2003. Dokładne dane podane są w załączonej w ostatnim rozdziale instrukcji obsługi.

     Ze względu na wysoką temperaturę, jaka powstaje pod wpływem tarcia w samej buławie, należy bezwzględnie używać ją zanurzoną w zaprawie do min. ¾ wysokości butli buławy. Woda zarobowa idealnie chłodzi buławę zapobiegając zatarciu urządzenia. Buława powinna być zanurzona w pozycji pionowej. Dla zabezpieczenia półokrągłej zaślepki buławy (znajdującej się na końcu buławy) przed odkręceniem podczas wibrowania betonu, w miejscu połączenia z trzonem buławy wykonany jest punktowy spaw. Jeśli doszło do uszkodzenia zaślepki i konieczna jest jej wymiana, nakręconą na nowo część zaleca się również przyspawać, gdyż może odkręcić się i zaginąć w betonie.
     W ofercie znajduje się wersja buław pokryta gumą zabezpieczającą zaślepkę oraz szalunki podczas wibracji. Buławy te importowane są na indywidualne zamówienia Klientów.

 

WAŻNE !! Nie wolno wyłączać urządzenia, gdy buława jest zanurzona w betonie. Może wtedy dojść do zassania butli, co uniemożliwi wyjęcie buławy z szalunku lub formy.
    Najpopularniejsze rozmiary buław mechanicznych to: Ø28 (drobne prace, np.: mała architektura ogrodowa), Ø35 (prace na budowach indywidualnych), Ø42 (prace przy większych inwestycjach o większym natężeniu)


Buławy wibracyjne napędzane elektrycznie prądem o wysokiej
częstotliwości ( HF- High Frequency).

Dzielą się na:
- elektryczne w 3 klasach wykonania: STANDARD, PREMIUM, TURBO
- elektroniczne w klasach ZAFA oraz EVE
Klasa elektroniczna – najnowsze rozwiązania stosowane dotychczas tyko na wysokorozwiniętych rynkach w Austrii i Szwajcarii. Bardzo rzadko spotykane w polskim handlu i na naszych placach budów.

 

Jednostka napędowa to silnik umieszczony w środku butli buławy. Jest to rozwiązanie wygodne w użytkowaniu dzięki temu, że Operator nie musi pracować z długim wężem giętkim ani ciężkim transformatorem. Modele elektroniczne wyposażone są w odpowiednio dłuższy kabel zasilający, z modułem elektronicznym przetwarzającym prąd jednofazowy 230V/50 Hz na prąd trójfazowy o wartości 230V/200 Hz.

W klasie ZAFA moduł jest niewielką przetwornicą, w którą się wpina kabel buławy, zaś w klasie EVE moduł jest na tyle poręczny i lekki, że został wbudowany w kabel na stałe. Elektroniczne buławy są zalecane do stosunkowo lżejszych prac niż wersje elektryczne, z uwagi na ich niższą moc i większą wrażliwość na przeciążenia.

Buławy HF o napędzie elektrycznym (klasa elektryczna, najpopularniejsza grupa produktów na rynkach zachodnioeuropejskich) - napędzane są za
pomocą trzech rodzajów przetwornic (transformatorów):

- jednofazowe 230 V (CAF 100, CAF 120, CAF 140),
- trójfazowe 400 V (CAF 110, CAF 130, CAF 150, 220, CAF 600),
- generatory – napędzane silnikami spalinowymi marki Honda (GAF 110, GAF 150, GAF 220)

 


 

Przetwornice mają za zadanie zmienić jednofazowy prąd 220V/50Hz na trójfazowy o napięciu 42V i wysokiej częstotliwości 200 Hz, który napędza silnik umieszczony na pięciu wysokiej klasy łożyskach kulkowych wewnątrz buławy.

 

     HF = High Frequency (z ang.: wysoka częstotliwość). Na wrzecionie silnika znajduje się mimośrodowo umocowana przeciwwaga, która wprawia buławę w drgania.
     Urządzenia podczas pracy mocno się nagrzewają, więc konieczne jest ciągłe zanurzenie w obrabianej masie celem chłodzenia (do ok. ¾ wysokości buławy, przy zachowaniu pozycji pionowej).
     Wszystkie typy przetwornic stosuje się do buław (zwanych „butlami”) oferowanych w trzech klasach jakościowych: STANDARD, PREMIUM i TURBO. W Europie Zachodniej Klienci skupiają się na klasie STANDARD, która ma bardzo dobre parametry i korzystny stosunek ceny do jakości i wydajności maszyny. Klasa STANDARD (AV385, AV 425, AV525,AV585, AV655, AV 755 – kody oznaczają średnice buław) to wysokiej klasy silniki i łożyska.
     Klasa PREMIUM (AV525 Premium, AV585 Premium, AV 655 Premium, AV 755 Premium) jest wyposażona w najwyższej jakości japońskie łożyska marki NACHI.
     Klasa TURBO (Turbo 52, Turbo 58, Turbo65, Turbo75) to łoźyska NACHI i dodatkowo wzmocniony silnik, co daje jeszcze większą wydajność w pracy.


 

Buławy wszystkich trzech klas jakościowych występują w róźnych wersjach wyposaźenia: w standardzie (bez dodatków), z gumowaną osłonką na głowicy, z zabezpieczeniem termicznym (odłącza przetwornicę w przypadku przegrzania) i na koniec z wszystkimi udogodnieniami razem.
Buławy wysokich częstotliwości (HF) z przetwornicami elektrycznymi zostały zaprojektowane do prac o większym natę?eniu. W modelach przetwornic CAF 120, 140 (na 240V) oraz CAF 130, 150 (3-fazowe) można zastosować dwie buławy na raz. W większych przetwornicach CAF 220 mogą pracować jednocześnie trzy, a w największej CAF 600 nawet cztery buławy TURBO 65, co daje możliwość zawibrowania aż 200 m3 betonu na godzinę!

W czerwcu 2009r. do oferty została wprowadzona seria HF ERGO. Klienci mają do dyspozycji butle typu 385, 425, 525, 585, 655 i nawet 755.
Zgodnie z nazwą, nowe rozwiązanie zapewnia świetną ergonomię (autor pisze w oparciu o własne spostrzeżenia zdobyte podczas testowania produktów). Serię tą firma Hervisa stworzyła pod wpływem sygnałów z rynku, mówiących o większych oczekiwaniach związanych z wygodą uźytkowania wibratorów przy pracach na niewielkiej powierzchni.
Wskazówki dotyczące użytkowania:

· Nie wolno dopuszczać do zaplątania się buław w zbrojeniu lub do wsunięcia się buławy podczas
pracy pod siatkę posadzkową. Moźe to uniemoźliwić wyciagnięcie jej z mieszanki betonowej i bezpowrotną utratę narzędzia.
· Nale?y sprawdzać spaw łączący zaślepkę buławy z jej korpusem. Podczas wibrowania betonu kruszywo wyciera spaw, co może spowodować odkręcenie zaślepki podczas pracy. W takim wypadku konieczna jest wymiana buławy wraz z wałkiem, gdyż kruszywo z zapraw natychmiast
niszczy łożyska urządzenia.
· Częstym błędem wykonawczym jest praca z nadmiernie zagiętym wałkiem buławy. Może to spowodować zniszczenie pancerza ochronnego wałka.

czące użytkowania:

Listwy wibracyjne - służą do zagęszczania i wykańczania posadzek betonowych. Profile wykonane są ze stopu aluminium, cechującego się wysoką odpornością na ścieranie i wyginanie. Za pomocą listew wibracyjnych można zagęszczać posadzki o grubości nawet do 18 cm (zależnie od modelu listwy i struktury wyrównywanej mieszanki). Długość profili obejmuje zakres od 1,5 do 3,0 metrów, co pozwala wyrównać i opracować duże powierzchnie w krótkim czasie.
W katalogu HERVISA znajdują się cztery modele w różnych wersjach napędu i zastosowania:
     JUPITER – z napędem benzynowym – jednostką napędową jest silnik czterosuwowy marki Honda GX 25 o mocy 1,1 kW, który osiąga 7000 obr./min. Urządzenie wa?y około 21 kg i jest wyposażone w listwę DWUKIERUNKOWĄ o długościach 2m / 2,5m / 3m. Dostępne jest w dwóch wersjach: z drążkiem i dwuręczną kierownicą do prowadzenia listwy po obrabianej powierzchni.

Dzięki dwukierunkowej listwie i niezale?nemu od źródeł prądu napędowi oraz
wysokiej wydajności pracy ten model jest najczęściej sprzedawany w Polsce.
    ZEUS – z napędem elektrycznym jednofazowym 230 V/50 Hz o mocy 100W i 2750 obr./min. Urządzenie waży około 20 kg i jest wyposażone w listwę DWUKIERUNKOWĄ o długościach 2m / 2,5m / 3m. Spełnia wymagania wysokiej klasy szczelności IP 65.
    PLUTON – z napędem elektrycznym jednofazowym 230 V/50 Hz o mocy 100W i 2750 obr./min. Urządzenie waży około 20 kg i jest wyposażone w listwę JEDNOKIERUNKOWĄ o długościach 1,5m / 2m / 2,5m. Spełnia wymagania wysokiej klasy szczelności IP 65
     VENUS –z napędem benzynowym – jednostką napędową jest silnik czterosuwowy marki Honda GX 25 o mocy 1,1 kW, który osiąga 7000 obr./min. Urządzenie wa?y około 21 kg i jest wyposażone w listwę JEDNOKIERUNKOWĄ o długościach 1,5m / 2m / 2,5m.

 


Powrót
© Copyright jaste.pl 2009. All rights reserved
Budowa sklepów internetowych